Tewhid-put vjernika, put Allahovih vjerovjesnika



Sva zahvala pripada Allahu, Gospodaru svjetova, neka je salavat i selam na posljednjeg Allahova Poslanika Muhammeda, na njegovu porodicu i na njegove časne ashabe.
Znaj Allah se smilovao meni i tebi uputom, da je Gospodar svjetova ljude i džine stvorio da mu 'ibadet čine (da ga obožavaju), pa kaže Uzvišeni:

„I nisam stvorio ljude i džine osim da mi 'ibadet čine.“
(Ez-Zarijat, 56.)








Zbog tewhida (monoteizma) su knjige objavljivane, a vjerovjesnici poslani. Kaže Živi i Vječni:

„Prije tebe ni jednog poslanika nismo poslali, a da mu nismo objavili: 'Nema boga osim Mene, zato Meni ibadet činite!'"(El-Enbija, 25.)

Zato je neophodno svakome čovjeku da spozna šta njegov Gospodar od njega traži. Vjerovjesnici su svoj poziv ljudima počinjali sa tewhidom i njegovim pojašnjavanjem. A šta je to tewhid?

Njegovo jezičko značenje dolazi od glagola u arapskom jeziku
(وَحَّدَ – يُوَحِّدُ-wehhade-juwehhidu) što znači učiniti nekog ili nešto jednim, izdvojiti ga između ostalih stvari.

Poimanje značenja tewhida sa stanovištva njegovog šerijatskog značenja jeste izdvajanje Uzvišenog Allaha u:
  1. 1.   Njegovom rububijjetu (stvaranju, vladanju, održavanju)
  2. 2.   Njegovom uluhijjetu (obožavanju)
  3. 3.   Imenima i svojstvima


Stoga je neophodno svakome čovjeku da spozna značenje tewhida.
Na vrijednosti tewhida i opasnoti činjenja širka ukazuje i to da ga Allah neće oprostiti, pa kaže Uzvišeni:

"Allah, doista, neće oprostiti da se Njemu išta ravnim pridružuje (tj. da mu se širk čini), a oprostit će sve mimo toga onome kome On hoće!“ (En-Nisa, 48.)

Također onaj ko dođe Allahu sa grijesima koliko je Zemlja, a ne bude Allahu širk činio, Allah bi mu oprostio.

Prenosi se od Enesa radijallahu anhu:“Čuo sam Allahova Poslanika sallallahu alejhi we sellem kako govori:“Uzvišeni Allah je rekao:'O čovječe, ti, uistinu kad bi učinio grijeha kolika je Zemlja,potom me sreo ne čineći mi širk, Ja bih ti onoliko koliko je ona (Zemlja) dao oprosta'“  Hadis je vjerodostojan i bilježi ga imam Tirmizi.

Ovako su vjerovjesnici otpočinjali svoj poziv, kaže šejhul-islam Ibn Tejmijje, Allah mu se smilovao:
“...rekao je Allah Uzvišeni:' Prije tebe ni jednog poslanika nismo poslali, a da mu nismo objavili: 'Nema boga osim Mene, zato Meni ibadet činite!' i rekao je: 'A pitaj one koje smo prije tebe od Naših poslanika poslali - da li smo Mi naređivali da se, osim Svemilosnog, božanstva obožavaju?' i rekao je: 'Mi smo svakom narodu poslanika poslali: 'Allahu ibadet činite, a taguta se klonite!' Svaki poslanik je počinjao svoj poziv sa ovom osnovom kao što je rekao Nuh:'Allahu ibadet činite, vi drugog boga osim Njega nemate!' isto tako Hud, Salih, Šuajb alejhimu-s-selam i mimo njih svi su govorili: 'Allahu ibadet činite, a taguta se klonite!' naročito najbolji poslanici koje je Allah obojicu uzeo kao prijatelje, Muhammeda i Ibrahima alejhime-s-selam. Allah je ovu osnovu (temelj) pojasnio putem njih, pomogao ih u tome i preko njih proširio...“

Rekao je Ibn Kajjim, Allah mu se smilovao:
“ Svi poslanici su uistinu pozivali u 'Samo tebe obožavamo, samo od tebe pomoć tražimo'  uistinu su svi oni pozivali u tewhidullah (činjenje Allaha jednim) i iskreno činjenje ibadeta Njemu, od prvih do posljednih, pa rekao je Nuh svome narodu    ' Allahu ibadet činite, vi drugog boga osim Njega nemate!' isto tako je rekao Hud, Salih, Šu'ajb i Ibrahim alejhimu-s-selam, i rekao je Uzvišeni:' Mi smo svakom narodu poslanika poslali: „Allahu ibadet činite, a taguta se klonite!' i rekao je: ' Prije tebe ni jednog poslanika nismo poslali, a da mu nismo objavili: 'Nema boga osim Mene, zato Meni ibadet činite!'

Allahov Poslanik sallallahu alejhi we sellem kada je slao Muaza radijallahu anhu u Jemen mu je rekao:“ti ćeš uistinu doći narodu od sljedbenika knjige, pa neka prvo čemu ćeš ih pozvati bude svjedočenje da nema Boga osim Allaha“ u drugoj predaji stoji „da Allaha učine jednim...“

Na nama je da slijedimo Allahove vjerovjesnike alejhimu-s-selam na njihovom putu u pozivu u tewhid i da kročimo putem kojim su i oni kročili ne mijenjajući pri tome ništa.

Znaj da spoznaja tewhida biva njegovim izučavanjem, pa rekao je imam Buharija, Allah mu se smilovao, u svome sahihu: „Poglavlje-znanje prije govora i djela, rekao je Uzvišeni: 'Znaj da nema boga osim Allaha! Traži oprosta za svoje grijehe...'

Rekao je Allahov Poslanik:
 “Kome Allah želi dobro da mu razumjevanje u vjeri“

Rekao je Ebu Hanife, Allah mu se smilovao: „Razumjevanje u vjeri bolje je od razumjevanja u znanju“ pri tome želeći tewhid sa izrazom „razumjevanje u vjeri“, a pod „razumjevanjem u znanju“ šerijatske propise u ograncima šerijata.

Zato ti koji tvrdiš da voliš svoga Gospodara nemoj biti nemaran prema onome zbog čega te je On stvorio, zbog čega je knjige objavio i poslanike poslao, kao što kaže pjesnik:

" Nepokoran si Allahu , a tvrdis da Ga volis
to je nemoguce, po svim mjerilima nečuveno.

Da je tvoja ljubav iskrena, pokoravao bi Mu se
jer onaj koji voli svom voljenom pokoran je"

Rekao je šejh Abdurrahman ibn Hasan, Allah mu se smilovao:
„Ko ne voli tewhid, neće biti muwehhid (monoteista), zbog toga što je on vjera kojom je Allah zadovoljan za svoje robove, kao što je rekao Uzvišeni: 'I zadovoljan sam da vam islam bude vjera“ (El-Maideh, 3.)

Rekao je šejhul-islam Ibn Tejmijje, Allah mu se smilovao:
„Nema srcu radosti, niti potpunog užitka osim u ljubavi prema Allahu Uzvišenom, i približavanjem Njemu sa onim što on voli, i neće se uspostaviti ljubav prema Allahu osim napuštanja svakog voljenog mimo Njega i ovo je stvarno značenje „la ilahe illallah“ i to je millet Ibrahima Halila alejhi selam“

Rekao je Ibn Kajjim u Zadul-me'adu:
„Uistinu je tewhidullah (činjenje Allaha jednim) od najvećih uzroka zadovoljstva u prsima“

Stoga kroči stazama Allahovih vjerovjesnika alejhimu-s-selam.